11.6.17

BRIO ÄR BRA

Brio, Brio lek, Brio leksaker, Brio toys, Brio labyrint, Brio Labyrinth, Sugar Helsinki

Brio, Brio lek, Brio leksaker, Brio toys, Brio labyrint, Brio Labyrinth

Brio, Brio lek, Brio leksaker, Brio toys, Brio tåg, Brio tågbana, Brio trains

Brio, Brio lek, Brio leksaker, Brio toys, Brio tåg, Brio tågbana, Brio trains, Sugar Helsinki

Jag vet att många föräldrar suckar över samma saker som jag själv då det gäller leksaker. Det första som får mina hår att resa sig är leksaker som är av dålig kvalitet och genast går sönder, leksaker som alltså innebär mer sorg och avfall än glädje och användning. Det andra problemet är mängden, alltså att hålla mängden leksaker inom rimliga gränser. På denna punkt tycker jag att de leksaker som barnen har skall vara sådana som de aktivt (tex varje vecka) faktiskt leker med.  Här får man ju som förälder vara kreativ då det kommer till kalas och julafton, men jag har själv upplevt att det faktiskt verkat som en lättnad för många släktingar att det funnits klara önskemål från vår sida. Vi fattade ju det beslutet vid förra barnkalaset att gästerna isf presenter fick hämta en slant, som vi sedan köpte en leksak för (som pojkarna själv valde). Våra släktingar fick ge fickpengar för resan till Turkiet, som pojkarna sedan fick köpa t.ex. glass för. 

Då det kommer till själva leksakerna så har Brio sedan pojkarnas babytid varit högt på listan. Dels beror det säkert på någon viss nostalgi från den egna barndomen, men också på att leksakerna är estetiskt tilltalande, hållbara och många av dem kan lekas med år ut och år in. Brios leksaker är dessutom giftfria, etiskt producerade och miljövänliga vilket tex innebär att träleksakerna har SFC certifikat sedan 2014. 

Brios tågbana började vi samla på för flera år sedan och den har pojkarna lekt med sedan de var helt små. Nu och då har de fått nya delar till banan och på senaste tiden har de batteridrivna loken varit ett roligt tillägg. Jag uppskattar just den typens hållbarhet, att leksaken växer med barnet. 

Här om dagen fick pojkarna en *försändelse som innehöll det klassiska labyrintspelet som jag också som liten älskade att spela hos min farmor. Labyrintspelet innehåller tre olika spelplattor, av vilka den lättaste för tillfället är tillräckligt avancerad för  våra pojkar. Detta spel utvecklar koncentration, koordination och perception och kommer helt säkert att spelas av pojkarna i åratal!

Mer om Brios principer kan du läsa här: Brio-Our Company

*Labyrintspelet via Sugar Helsinki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!